Een cliënt in mijn coachpraktijk (we noemen hem Job) worstelde al geruime tijd met slaapproblemen. En hij vond een oplossing. Door het downloaden van een lifestyle app. Job was op zoek naar een gezonde leefstijl. Meer bewegen, minder eten, meer naar buiten en bewust leven. Daarvoor had hij wel een stok achter de deur nodig. Dat dit een digitale stok was, dat leek alleen maar handig… Job wilde alles meten om zo zijn resultaten te monitoren. Gelukkig had de app allerlei functies: hartslagmeter, stappenteller, calorieënteller en zelfs de ademfrequentie, de diepte van zijn slaap en zijn BMI werden feilloos gemeten. Kortom: alles was mogelijk. En ook nog gratis ook….!
Na een maand spreek ik Job weer. Hij straalt niet echt en slaapt weer slecht. Het monitoren werkte perfect. Maar er was een nieuw probleem ontstaan en dat probleem is niet meetbaar! Hij is bestolen van zijn nachtrust.
Hoe? Hij ontvangt voortdurende gepersonaliseerde advertenties. Het lijkt alsof er iemand naast hem loopt en hem de hele dag volgt. Zowel Job als zijn mobiel staan voortdurend “aan” . Dag en nacht. Hoezo? Hij kan toch uit? Jazeker. Maar de app werkt nu eenmaal om ’s-nachts te meten. En ondanks het feit dat Job meldingen uitzet is het toch een drukke bende geworden in zijn slaapkamer. En die drukke bende heeft besloten te blijven logeren. Voor onbepaalde tijd!
Wie is er in de nacht allemaal binnengeslopen? Iedereen die interesse heeft in de persoonsgegevens van Job. En dat is een breed scala, van adverteerders tot datahandelaren. Want data is het nieuwe goud. En zo wordt Job bestolen in de nacht. Van zijn persoonsgegevens en van zijn nachtrust.
Door de tracking van app wordt Job’s gebruikersinformatie opgehaald. Die wordt gedeeld met andere aanbieders van apps. En zo is Job een gemakkelijk target. Job heeft niet gemerkt dat hij zijn persoonsgegevens uitruilde. Dat gebeurt sowieso bij gratis apps. Daar betaal je altijd met je persoonsgegevens. Maar bovendien zijn veel apps niet veilig. Ze hebben geen 2FA en accepteren eenvoudige wachtwoorden. De privacyverklaring is vaak onleesbaar. En er is sprake van een technische onvolkomenheid, de API’s (application programming interfaces) zijn technische hulpmiddelen om apps met elkaar te laten communiceren. Maar juist door deze toepassing gaat ook vaak een heleboel aan persoonsgegevens mee van de ene naar de andere app. Job ligt wakker. Hij krijgt aanbiedingen voor voedingssupplementen, verzekeringen, sportattributen en noem maar op. Hoe kan hij dit herstellen?
Vandaag is het internationale privacy dag. Deze dag is om burgers te helpen met hun privacy rechten. De AVG biedt: recht op inzage, verwijdering, correctie van persoonsgegevens. Burgers kunnen eisen dat hun persoonsgegevens niet meer verwerkt worden door een adverteerder. Maar voor bedrijven is het steeds moeilijker! Wat mag nu eigenlijk nog wel? Daar zijn goede adviezen voor te vinden. Want je mag zeker reclame maken dat is een gerechtvaardigd belang voor bedrijven. Maar met respect voor privacy en verstand van zaken. Met een privacy vriendelijk reclamebeleid zul je zelfs extra klanten winnen!
Tot slot: wat is er nodig om Job weer goed te laten slapen? Job kan adverteerders verzoeken te stoppen met het verwerken van zijn persoonsgegevens. Maar belangrijker nog: voorlichting over privacy! Zodat Job weet wat hij in huis haalt als hij een app wil downloaden. Wie sluipt er allemaal mee binnen? Wie gaat er niet meer weg? Zorg dat de privacyverklaring een duidelijke, korte bijsluiter is. Zodat Job en alle andere burgers hun recht op privacy kunnen beschermen!
Lang leve privacy vandaag! En voor straks, voor iedereen een goede nachtrust!
En mocht je nog vragen hebben? Neem gerust contact op, ik help je graag verder!
Ankie in ’t Zandt
Privacy deskundige